Ponúkame
Produkty |
OPRAVY: viac informácií o opravách |
Štartér Štartér (často nazývaný aj spúšťač) je mechanizmus, ktorý slúži na roztočenie motora na minimálne otáčky, behom ktorých sa motor naštartuje. Spotrebováva elektrickú energiu z batérie, ktorú premení na pohybovú energiu umožňujúcu roztočenie motora. V automobiloch sa používajú elektrické štartéry. Otáčky potrebné pre naštartovanie motora sú obvykle pri benzínových motoroch okolo 40-150 ot./min, pri dieselových motoroch 80-200 ot./min. Funkčný štartér musí mať tieto základné vlastnosti:
Princíp činnosti štartéra s výsuvným pastorkomOtočením kľúča zapaľovania zopne spínacia skrinka obvod a spínacia cievka štartéra (elektromagnet) je napájaná prúdom. Spínacia cievka vtiahne dovnútra svoje jadro - pritom dochádza k pohybu páky – vidličky štartéra, ktorá vysúva pastorok štartéra s voľnobežkou do záberu ozubeného venca zotrvačníka motora. Po plnom vysunutí pastorka do záberu dôjde k mechanickému zopnutiu kontaktov na elektromagnete a dochádza k roztočeniu štartéra a tým aj celého motora automobilu. Pokiaľ je všetko v optimálnom stave, motor by mal naštartovať. Po dokončení štartovania dôjde k rozpojeniu elektrického obvodu štartéra a pružina medzi jadrom a elektromagnetom zaistí zasunutie pastorka do pôvodnej polohy. Štartovanie by malo trvať maximálne 5 sekúnd s nanajvýš piatimi štartmi za sebou s pauzami približne 30 sekúnd. Ak je štart neúspešný, pravdepodobne je niekde chyba. Štartér má veľkú spotrebu energie a preto treba dávať pozor na vybitie akumulátora. Moderné automobily by nemali byť rozťahované, pretože vzniká reálna hrozba poškodenia katalyzátora a rozvodov motora. Diely štartéra: Poznáme dva typy štartérov:
Dnes sa často používa štartér s výsuvným pastorkom s prevodovkou. Prevodovka umožní dať štartéru malé rozmery a veľký výkon. V tomto type štartéra je medzi rotorom štartéra a pastorkom planétová prevodovka. Najbežnejšie poruchy štartéraŠtartér beží naprázdno:
|
|
Alternátor | |
Alternátor je v podstate elektráreň automobilu. Je to primárny spôsob výroby elektrickej energie. V alternátore dochádza využitím základných fyzikálnych poznatkov k premene kinetickej energie, ktorá sa tu využíva na roztočenie vnútornej časti – rotora alternátora, na elektrickú energiu dôležitú pre činnosť ostatných systémov automobilu. Princíp: Ďalšie súčiastky v poradí sú diódy alternátora. Neboli nutné, kým sa v automobiloch používalo dynamo, ktoré produkovalo jednosmerný prúd, ale pri alternátore je už na výstupe striedavý prúd. Potrebujeme ho premeniť na jednosmerný a na to potrebujeme tieto diódy. V roku 1960 vzrástla produkcia lacných diód, ktoré mohli byť použité a alternátory vytlačili pôvodné dynamá. Po spracovaní v diódovom mostíku máme jednosmerný prúd, ale to ešte nestačí, pretože alternátor generuje rôzne napätia v závislosti od otáčok rotora. Tie zasa závisia od otáčok motora a v elektrickej sieti automobilu by vznikalo rôzne napätie a ničili by sa napr. žiarovky. Na konci je preto zaradený regulátor napätia alternátora. Súčiastka, ktorá je zodpovedná za väčšinu porúch alternátora v chode. Hlavné časti: - rotor (rotorové vinutie) |
|